Za několik týdnů začne nový běh arteterapeutického a seberozvojového kurzu a jako pokaždé bude jeho náplní společné povídání a malování. Budeme sedávat dokola v kruhu. Kruh je láskyplná laboratoř a hnízdo, ve kterém se dá dospět a ze kterého se dá vylítnout.
Kruh drží prostor pro individuální i společný proces.
Budete zažívat laskavost a respekt od ostatních "sourozenců".
Naším záměrem je posílit osobnost (malování je vrcholná kompetence mít vliv na svůj sebeobraz, dotýkat se svého prostoru, ideu měnit ve hmotu, holýma rukama sahat na tisíc voltů).
Chceme rozpohybovat tvořivé síly, které zdaleka nejsou jen o malování, ale znamenají také schopnost podívat se na věci nově, bez zažitého konceptu, bez obvyklé myšlenkové zatuhlosti. Pomocníkem nám bude obyčejná neperlivá voda.
Budeme zažívat přítomnost (flow) a čím dál víc na ni spoléhat.
Postupně se budeme učit pracovat se symbolickou vrstvou obrazu.
Dospělí lidé mnoho nemalují a tak to nebývá velká sláva. Vaše první obrázky nejspíš budou rozumové, budete malovat, co víte a co chcete oznámit. Zatím nebudete umět počkat na to, co samo přichází. Většinou půjdete na sílu a tak je to v pořádku.
Prvních pár hodin si možná budete připadat jako ve školní družině - školní vodovky a obyčejné téma. Bude to banální, ale vydržíte to a dokonce vás to začne bavit. Je to podobná radost, jako když dokážete říct první věty v úplně cizím jazyce.
Když se učíte nový jazyk, potřebujete trpělivost a vytrvalost. Náš kurz není jednorázově zážitkový, vydáváme se na cestu, která spočívá v jednoduchém domácím malování, hledání významů při společném sdílení a také ve společné hravé práci v ateliéru. Kurzy na sebe navazují, takže na seberozvoj budete mít čas.
V úvodním kurzu si představíme základy obrazové kompozice, díky nimž se naučíme na čtvrtce vytvářet iluzi prostoru. Jde o několik nenáročných instrukcí, víc se už teď můžete dočíst tady.
Proč tak záleží na prostoru? Jde o vývoj dětské psychiky, který se promítá do kresby. Je velkým úkolem dítěte akceptovat svou vnější pozici vůči rodičům. Dítě musí mít rozvinuté takové struktury (biologické i psychologické), které mu umožní dostatečnou separaci (vnitřní oddělení) a individuaci (rozvinutí svých vlastních způsobů a přístupu ke světu). (srov. S. Titl., Nevědomé fantazie ve vztazích, Portál 2023, str. 127). Kvalitativně nové strukturování dětské mysli se projeví ve zvládnutí prostorového zobrazení. Prostor umožňuje odstup a odstup umožňuje dítěti odložit (nikoli potlačit!) naplnění potřeb. Schopnost počkat zvyšuje frustrační toleranci (snižuje úzkost) a zvyšuje emoční kapacitu (prodlužuje dobu, kdy jsme v pohodě).
Kdo přiměřeně zvládne perspektivu, může zkusit punk. Už pak nemusí malovat ukázněně, na perspektivu, kterou objevila renesance, může tu a tam rozpustile zapomenout. Může se svým prostorem experimentovat a hravě a sebevědomě se rozhodnout prosadit svou vůli (vedle Karkulky je vlk velký jako dům, protože normální vlk by byl málo). A jsme u výše zmíněného vlastního svobodného a tvořivého přístupu ke světu (ke vztahům, k autoritám, k úkolům atd.). Více také zde.
Prostorové zobrazení umožňuje integraci vytěsněného tématu do racionálního (trojrozměrného) prostoru psychiky. Polevou na dortu je pak vytváření léčivých obrazů (poetických aktů) ve smylu Jodorowského psychomagie. Léčivé obrazy jsou náplní navazujících kurzů.
Tak a už víte, na co se můžete těšit. :-) Update: V tuto chvíli jsou všechny kurzy naplněné, další budeme otvírat na podzim 2025.
K tomu, aby konzultace měla terapeutický efekt, je potřeba, aby vyústila do kreativního aktu vykonaného v reálném světě. Abych toho dosáhl, začal jsem svým klientům dávat za úkol realizaci jednoho nebo dvou aktů. Ve shodě s klientem jsem musel vymyslet přesný program akce. Tak se stalo, že jsem začal praktikovat psychomagii. — Alejandro Jodorowsky, Psychomagie, Malvern 2015, str. 29
Buďte sochaři. Naučte se kreativně pracovat s prostorem. Je to důležité, protože pokud toto cvičení nevykonáte, zůstane ve vás nevyvinutá stránka. Je potřeba pohybovat se okolo objektu. Jakmile výtvor dokončíme, popíšeme ho, protože komentáře jsou také důležité. — tamtéž, str. 311
Jsem si jist, že z nedostatku kreativity pochází většina nemocí i sociálních problémů, které tu máme. — tamtéž, str. 287
JE: Měl jsem na mysli zatrpklost vůči životu… AJ: Musíme se zbavit zatrpklosti a zášti: je to velký úkol, najít řešení našeho vzteku a zlosti. Jsme plní zášti a frustrací kvůli lásce, které se nám nedostalo. Nemoc je nedostatkem lásky. JE: A proti nedostatku lásky? AJ: Kreativitu. JE: Můžeme se kreativitě naučit? AJ: Samozřejmě. Hned ti dám kurz. — tamtéž, str. 282